25 مه 2022 - مطالعه منتشر شده در The BMJ نشان می دهد که دیابت در بارداری (معروف به دیابت بارداری) با افزایش احتمال طیف وسیعی از عوارض هم برای مادر و هم برای نوزاد، از جمله زایمان سزارین، مشکلات تنفسی شدید و وزن بیش از حد هنگام تولد، همراه است. محققان می گویند یافته های آنها "به درک جامع تری از پیامدهای نامطلوب مرتبط با دیابت بارداری کمک می کند."

دیابت بارداری زمانی ایجاد می شود که بدن نتواند انسولین کافی را برای کنترل سطح قند خون در دوران بارداری تولید کند که می تواند برای مادر و نوزاد در دوران بارداری و بعد از تولد، مشکلاتی ایجاد نماید.

در سال 2008، یک مطالعه ی بزرگ خطرات پیامدهای نامطلوب مرتبط با دیابت بارداری را ارزیابی کرد، اما نتایج آن برای برخی از عوامل بالقوه تأثیرگذار تعدیل نشد، و سایر پیامدهای مهم بارداری ضعیف گزارش شدند، که نتیجه گیری قطعی را دشوار می کرد.برای رفع این عدم قطعیت، محققان دانشگاهCentral South  در چین، داده‌های 156 مطالعه شامل بیش از 7 میلیون شرکت‌کننده را که عوارض بارداری را در زنان مبتلا به دیابت بارداری گزارش کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

مطالعات بر اساس تعدیل نتایج برای حداقل یکی از هفت عامل تأثیرگذار شامل: سن مادر، شاخص توده بدنی قبل از بارداری، افزایش وزن در دوران بارداری، تعداد بارداری‌های قبلی، تعداد زایمان‌های قبلی، سابقه سیگار کشیدن و فشار خون بالا طولانی مدت(مزمن)، به عنوان مطالعه ی تعدیل‌شده در نظر گرفته شدند.

برای ارزیابی تأثیر شدت‌های مختلف دیابت بارداری، محققان مطالعات را بر اساس استفاده از انسولین طبقه‌بندی کردند (انسولین تراپی، درمان استاندارد دیابت بارداری است زمانی که سطح قند خون با رژیم غذایی و ورزش به مقدار هدف نمی رسد).سپس محققان تجزیه و تحلیل هایی را بر اساس کشور مورد مطالعه (توسعه یافته یا در حال توسعه)، کیفیت مطالعه، معیارهای تشخیصی و روش غربالگری مورد استفاده، انجام دادند.

در مطالعات بدون استفاده از انسولین، هنگامی که نتایج برای عوامل مخدوش کننده(تاثیرگذار) تنظیم شدند، محققان دریافتند که در زنان مبتلا به دیابت بارداری، احتمال سزارین، زایمان زودرس، آپگار یک دقیقه ای پایین (معیار وضعیت نوزاد در بدو تولد)، وزن بیش از حد هنگام تولد، و نوزاد متولد شده ای که برای سن حاملگی نسبت به نوزادان مادران بدون دیابت بزرگتر است، افزایش یافته است.

در مطالعات مربوط به مصرف انسولین، هنگامی که نتایج برای عوامل مخدوش کننده تنظیم شدند، محققان دریافتند که احتمال داشتن یک نوزاد بزرگ برای سن حاملگی، یا مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی، زردی نوزادی، یا نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان، در زنان مبتلا به دیابت بارداری نسبت به مادرانی که دیابت نداشتند، بیشتر است.

آنها هیچ تفاوت واضحی در شانس چندین پیامد دیگر، از جمله زایمان ابزاری (مانند استفاده از فورسپس)، خونریزی شدید پس از زایمان (postpartum hemorrhage)، مرده زایی، مرگ نوزاد، و وزن کم هنگام تولد بین زنان مبتلا به دیابت بارداری و بدون دیابت پس از تنظیم برای عوامل مخدوش کننده، پیدا نکردند.

این‌ نتایج، یافته‌های مشاهده‌ای هستند، بنابراین نمی‌توان رابطه ی علیتی را برای آنها تعیین کرد، و محققان نمی‌توانند این احتمال را که سایر عوامل اندازه‌گیری نشده، ممکن است بر نتایج آنها تأثیر گذاشته باشد، رد کنند. تفاوت در تعاریف مطالعاتی دیابت و برخی از نتایج بارداری نیز ممکن است بر نتیجه گیری ها تأثیر داشته باشد.

با این وجود، این عمیق‌ترین تحلیل در نوع خود تا به امروز است که به گفته محققان "به درک جامع‌تری از پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط با دیابت بارداری کمک می‌کند".

به این ترتیب، آنها نتیجه گیری کردند که این یافته ها از نیاز به درک بهتر از پاتوفیزیولوژی دیابت بارداری برای اطلاع از پیش بینی خطر و اقدامات احتیاطی برای کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری حمایت می کند و در مطالعات آینده "باید به طور روتین تنظیم نتایج برای مجموعه کاملتری از عوامل پیش آگهی، انجام شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-accurate-picture-pregnancy-related-diabetes.html